středa 31. července 2013

RC Review: Zasvěcená

Handová Cynthia: ZasvěcenáClara nesplnila své poslání - místo tajuplného anděla Christiana zachránila z plamenů milovaného Tuckera, a tím se tak trochu vzepřela Bohu. Její matka, poloviční anděl, je skoupá na slovo a Clara má pocit, že ji Bůh musí nějak potrestat. Proto, když začne mít vizi o tom, že zemře někdo, koho miluje, má strach. Nejen z toho, že někdo jí blízký zemře, ale hlavně z toho, že jeho smrt zavinila ona.

A aby toho nebylo málo, Clařin život stále provází stín přítomnosti Černokřídlého Samjeezy, který má mnoho důvodů k tomu, aby chtěl sprovodit Claru ze světa… Znovu.

"Otočí hlavu a nadzvedne vlasy, aby mi ukázal ucho, které i ve tmě vypadá znetvořeně. Dorůstá mu, pochopím. Utrhla jsem mu ho v létě, když jsem byla pod ochranou svatozáže, a ono mu celou dobu dorůstalo." (str. 191)

Zasvěcená je druhým dílem andělské trilogie od Cynthie Handové, jejímž prvním dílem je bestseller Nadpozemská. Děj se opět točí především kolem milostného trojúhelníku Clara, Tucker, Christian. Jak se dalo očekávat, mezi Clarou a Tuckerem to kvůli její andělské podstatě trochu skřípe a Christian se ukazuje stále více jako její spřízněná duše, čemuž se Clara brání. Tucker je typem hrdiny, který snad téměř každého čtenáře okouzlí natolik, že mu bude v tomto nerovném boji o Claru fandit na rozdíl od chladného a lehce podlézavého Christiana. Kvůli již zmíněnému trojúhelníku se děj sice snaží občas navodit dojem nějakého vzrušení, nicméně se to moc nedaří, protože se stále zaobírá hlavně vztahy. Stránka textu plná psychických pochodů a vnitřních bojů hrdinky tedy není žádným ojedinělým jevem.

Proto by od této knihy měl dát ruce pryč každý, kdo si libuje v troše vzrušení, při čtení Zasvěcené se mu totiž žaludek napětím svírat nebude. Zasvěcená ale dokáže i překvapit - během čtení první poloviny si čtenář leckdy i s mírným rozčilením řekne, jak moc je to předvídatelná kniha. Ve skutečnosti ale přesně s tím autorka počítá, přidává fakta, která tu teorii potvrzují, ale ve finále člověku naservíruje úplně něco jiného, než očekával. Potrefenému čtenáři pak nezbývá nic jiného, než uznat porážku a vstřebat to překvapení.

Stejně jako první díl, i tato kniha je vhodná spíše pro náctileté dívky nebo citlivější chlapce, protože je o pocitech, hlavně o různých druzích lásky. Lze v ní najít jak vtipné hlášky, tak smutné pasáže, které jsou dokonce až mírně depresivní. Čtenář si u Zasvěcené bezpochyby odpočine a ponořený do světa andělů na chvíli zapomene na své starosti.

Tuto recenzi jsem napsala pro web fantasya.cz