sobota 3. srpna 2013

Krátké shrnutí: Padesát odstínů...

 
(ceskatelevize.cz)
Už je to chvíle, co jsem poprvé slyšela o "skvělé knize" Padesát odstínů šedi.Některé pochvalné recenze mě dokonce tak zaujaly, že když si mamka knížku pořídila, začala jsem se těšit, až si ji také přečtu... Nakonec jsem se rozhodla vzít si ji na dovolenou do Chorvatska, protože jsem věděla, že s lehce hyperaktivním přítelem budu mít i na pláži málo času na čtení, tak mi na ten týden vystačí.
Hned první den na pláži jsem se do ní tedy pustila a...začátek šel rychle, pak už trochu ztuha. Zjistila jsem, že tato kniha je opravdu jen o sexu a má jen minimální vedlejší děj. Dobře, s tím se dokážu srovnat, tak nějak jsem to předem tušila. Ale co mi neskutečně drásalo nervy po celou dobu téměř týdenního čtení bylo spojení "vnitřní bohyně". Proboha, vždyť je to na každé druhé stránce, někdy dokonce i častěji! Opravdu si nedokážu představit, že si někdo při každém sexuálním jiskření představí svou osobní vnitřní bohyni (jak proboha vypadá?) ležící na lenošce s boa kolem krku, případně v jiné pozici, v jiném oblečku a s jiným výrazem. Takovou představivost snad ani nikdo mít nemůže! Díkybohu za to, že se autorce podařilo vymyslet alespoň vtipnou hlavní postavu, nad jejímiž občasnými výroky (případně maily) jsem se nezakrytě usmívala, až mě musel přítel upozornit, že nevypadám úplně příčetně. Každopádně, první díl jsem přečetla, protože jsem schopná se začíst do téměř čehokoliv (vyjma povinné četby) a musím přiznat, že mě zajímalo, jak vztah Any a Christiana dopadne. Nic naplat, tu holku bych si celkem oblíbila, nebýt jejích občasných nepochopitelných výlevů a (po stopadesáté) její vnitřní bohyně.
Po šokujícím konci, který ovšem musel nevyhnutelně přijít, protože to (proboha) má další díly, jsem se ale i já stala jakýmsi otrokem této série. Hádáte správně, nadmíru zvědavá jsem se vrhla na druhý díl, taktéž z mamčiny knihovny.
A ejhle, ono to bylo lepší!
Málem jsem nevěřila svým očím, když jsem po zhruba dvou stech stranách zjistila, že v této knize je dokonce děj. Při každé zmínce o "vnitřní bohyni" se mi sice chtělo do něčeho kopnout, nicméně jsem se se zatajeným dechem prokousávala místy dokonce téměř napínavým dějem plným nečekaných i čekaných odhalení. Jelikož jsem od přírody nechutně zvědavý člověk, s radostí jsem uvítala některá nová fakta o okolí i samotné osobě Christiana Greye. O kterém jsem si, mimochodem, musela lehce poupravit mínění, a to k lepšímu. Dokonce už začínám trochu chápat, že na tuto knižní postavu tolik žen letí, protože si ho každá samozřejmě ve své fantazii vykreslíme co nejdokonalejšího.
Ve druhém díle byla o něco lehčí atmosféra ve vztahu Any a Christiana, proto se mi stávalo častěji, že jsem se při jejich konverzacích připitoměle nebo pobaveně usmívala. Dokonce, a netěší mě to na sebe prásknout, jsem párkrát neměla daleko k pláči.
Přesto má děj stále několik slabých míst, což v konečném důsledku ale vůbec nevadí, protože oč autorka okradla první díl, napsala do dílu druhého. Tato série má tedy nadějnou stoupající bilanci a já doufám, že zářijová kniha Padesát odstínů svobody bude minimálně stejně dobrá, ale ideálně ještě lepší, než tato zatím poslední.
A proč jsem nenapsala plnohodnotnou recenzi? Zaprvé, protože jsem moc líná a nemám motivaci v podobě recenzních výtisků (:D) a zadruhé, protože mi to přijde (minimálně na první díl) téměř nemožné, pokud bych ovšem nechtěla hodnotit sexuální praktiky nebo sepsat půl stránky o "vnitřní bohyni".
 
(první díl 3, druhý díl 4)
A co vy? Četli jste, a líbilo se vám to?

4 komentáře:

  1. Nečetla jsem to a ani mě to nějak neláká. Ale Vyhoďme ho z kola ven je dobrá kniha!:)

    OdpovědětVymazat
  2. Konečně nějaká recenze, která není jenom přepsanou anotací :)

    OdpovědětVymazat
  3. tak vdaka tejto recenzii som zistila ze tuto seriu urcite kupovat nebudem,kedze tiez precitam barsco ale toto iba ak si poziciam,velka vdaka.

    OdpovědětVymazat
  4. Mňa kniha naprv odrádzala kým som nenahovorila kamošku aby si prvú časť, ktorú som vyhrala neprečítala. Nejako my tam nesedel, ako to slušne napísať, Christianov sexuálny život. ;) Ale potom ako mi povedala, že také hmmm scény tam netvoria väčšinu knihy tak som sa do nej pustila. A to čo prišlo bola bomba. Najviac z celej knihy ma zaujala myšlienka ako ho vlastne Anastasia zmenila. Prednedávnom som sa zamýšľala nad otázkou aké bolo Christianovo inferno teda peklo, stelesnenie pekla. Predtým ako ju spoznal preňho predstavovalo peklo, keby niekto zistil čo sa mu stalo a čím si prešiel. Taktiež aj predstava, že by vzťah nemal v rukách a neriadil ho. A potom ako ju spoznal preňho začalo pomaly, ale určite predstavovať peklo život bez nej. Hmmm. To bola dlhá myšlienka. :D Proste na rovinu mne sa aj páčila a nebola z najhorších (verte to vám viem zaručiť keďže už vééééélmi veľa kníh mám prečítaných a dokonca aj s touto tématikou).

    OdpovědětVymazat