úterý 10. prosince 2013

V Dědičce se čtenáři seznámí s troly, kteří nejsou malí, tlustí ani zelení

Tak, a je tu slibovaná recenze na knihu Dědička od Amandy Hocking, kterou jsem četla v originále, proto prosím omluvte případné chyby v překladu. 

Switched jsem objevila v úžasném čtyřpatrovém knihkupectví zhruba 500 metrů od jazykové školy, kterou jsem letos v létě v Londýně navštěvola. Věřím tomu, že jakmile se mnozí z vás podívají na obálku, pochopí, proč jsem si koupila právě tuto knihu. Ač mě totiž česká obálka vůbec neuchvátila, tato originální mě okamžitě dostala. Možná je perfektní díky kontrastu ponurých barev hlavního obrázku a barevným motýlů, nejsem ale odborník na grafiku, proto to neumím posoudit. Dalším důvodem, proč jsem si knihu koupila, byly kladné ohlasy a zvěsti, že není tak těžké ji přečíst v angličtině. Ale teď už něco málo k ději.
Wendy Everly rozhodně neměla lehké dětství, její matka se ji totiž v den jejích šestých narozenin pokusila zabít. Tento čín navíc provázela výkřiky, že je Wendy zrůda, vrah a že vůbec není její dítě. Byla proto poslána do blázince a Wendy vyrůstala jen s tetou a bratrem. Když byla starší, všimla si, že dokáže svou myslí přímět lidi udělat cokoliv, co si přeje, ale nepřikládala tomu přílišnou důležitost. Dokud se ve škole neobjevil tajemný Finn, který jako by ji sledoval a zřejmě si všiml i její vysoké přesvědčovací schopnosti. Záhy na to jí prozradí, že její matka měla pravdu a ona je tzv. podvržené dítě-ve skutečnosti je totiž troll (ne ten zelený a tlustý) s magickými schopnostmi a musí se jako všechny podvržené děti vrátit zpátky do svého domova, kam opravdu patří. Zdá se ale, že se jí chce zmocnit ještě někdo jiný z 'trollího' světa, než je její rodina, a ta navíc ani zdaleka není ideální...
Dědička je prvním dílem celosvětově oblíbené fantasy trilogie, proto jsem byla opravdu zvědavá, co na tom je. A...byla jsem trochu zklamaná. Kam se poděla akce? Chápu, že v tradičním konceptu děje je tak trochu nudný začátek, pak až akce, a pak strhující závěr. Ale tato kniha je téměř celá "tak trochu nudným začátkem" a akce přichází až úplně na konci. Navíc bohužel vůbec nemůžu říct, že by mě nějak pohltila a donutila číst dál. Autorka si zřejmě potenciál trollích speciálních schopností u Wendy schovává na další díly, to je ale podle mě škoda a mohla s tímto tématem pracovat více už v této knize, aby čtenáře ještě více navnadila na další díl. V tomto směru jsem totiž po dočtení knihy jen mírně zvědavá na to, jak se s trollím námětem autorka popere dál.
Rozhodně ale nechci knihu zatracovat, naopak bych ráda vyzdvihla romantický příběh skrývající se nejen v předem jasném vztahu Wendy s Finnem, ale také ve vztahu matky k podvrženému dítěti. Nejvíce se ale v průběhu knihy vyvíjí Wendyin náhled na domněnku, že nepatří do světa lidí, a na fakt, že biologická rodina nemusí vždy být lepší než ta, do které dítě geneticky nepatří. Díky této, značně převažující, části děje bych knihu označila především jako čtení pro dívky, které jsou nadšenými čtenářkami zamilovaných příběhů s náznakem fantasy. Switched je rozhodně odpočinkovým čtením a kdyby člověk chtěl, přečte ho za jedno sychravé odpoledne. Mírný problém ale vidím v tom, že kniha moc neumí člověka přesvědčit, aby chtěl.

Žádné komentáře:

Okomentovat